Je kunt het vergelijken met een nieuwe verkoper die al zijn producttrainingen heeft voldaan. Hoe ga je de verkoper goed inzetten om hem/haar succesvol te maken. Met nieuwe verkopers hebben we een idee wat ze gaan doen, met een nieuwe website gaan we lekker wachten totdat er iets gebeurt. Eigenlijk best raar?
Beide middelen (verkoper en website) hebben een doel dat ze moeten vervullen, daarvoor zal je ze doelgericht in moeten zetten, managen en monitoren. Helaas kom ik regelmatig tegen in de B2B markt, dat er niet goed is nagedacht over het inzetten en gebruik van een nieuwe website. Dit zorgt er voor dat je niet een optimaal rendement haalt uit je website. Het is heel begrijpelijk dat je na maanden teksten schrijven, afbeeldingen maken even in de relaxt modus gaat, maar eigenlijk begint het spel dan pas.
Succesvol je nieuwe website gebruiken
Wat er zonder marketingplan gebeurd, is dat de website weer naast ons wordt neergelegd en we op de oude voet verder gaan. We posten soms iets op LinkedIn zonder doel en regelmaat, kijken naar de websitecijfers en weer door.
Maak je de vergelijking met sales, dan zijn het 3 belletjes naar willekeurige klanten, een productintroductie bij een grote klant en een paar mailtjes naar prospects. Dat lijkt mij niet voldoende om succesvol te zijn en je doelen te bereiken.
Hoe ga je dan wel aan de slag na het lanceren van je website?
De website is je digitale verkoper, hij zal in contact moeten komen met je doelgroep en klanten om leads te genereren. Dit doe je door hem vindbaar te maken in Google en andere zoekmachines. Je begint door je pagina’s te optimaliseren ten behoeve van de vindbaarheid, zoekmachine optimalisatie (SEO) genoemd.
Een andere manier is om te adverteren op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor je doelgroep. In het begin na de lancering zal je website nog geïndexeerd (duurt minimaal 3-6 maanden) moeten worden door de zoekmachines, waardoor je bezoekersaantallen nog laag kunnen zijn. Door dan te adverteren in zoekmachines (SEA) zorg je ervoor dat er meer verkeer op je website komt.
Dit heeft twee voordelen. Je ziet of je website goed functioneert op gebied van gebruiksvriendelijkheid en leads converteert via de verschillende call to actions. Daarnaast ben je gericht aan de slag met het genereren van leads door te focussen op belangrijke zoekwoorden die relevant zijn voor je doelgroep.
Zo zie je, een website lanceren is pas het begin. Daarna ga je aan de slag met de beschikbare data en het plan die er voor zorgen dat je continu bezig bent te monitoren en optimaliseren. Uiteindelijk resulteert dit in een aanpak waar je website niet meer die statische online brochure is, maar je digitale verkoper die leads genereert waar verkoop uitkomt.
Gratis website scan
Net een nieuwe website gelanceerd, maar nog geen plan hoe nu verder. Laat ons een gratis website scan (t.w.v. €340) doen om tot een plan te komen. Vul het contactformulier in of neem contact op via casper.lucassen@tmcmedia.nl
Relevante blogs
Interesse in een samenwerking met TMC Media?
Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.
Contact