Waarom goede websites maken een complex proces is

Het maken van een website kan je vergelijken met het bouwen van een vrijstaand huis. Het lijkt vrij overzichtelijk allemaal, maar er komt toch meer bij kijken dan je denkt. De complexiteit zit in de afstemming. Van de wensen en eisen van de opdrachtgever die worden verwerkt in het design, tot aan de realiseerbaarheid van het design tijdens het bouwen.

Denk vooruit

Door een goede afstemming te hebben met de klant en weten wat de groeiambities zijn kan je rekening houden met de wensen die in de toekomst een rol kunnen spelen. Denk bij het bouwen van een huis aan de aanbouw of de veranda. Bij een website kan dit zijn een extra productgroep of je website in een andere taal. Wanneer je er in het begin rekening mee houdt, voorkom je verrassingen en extra kosten achteraf.

In dit proces zijn 3 stappen die goed moeten aansluiten op elkaar om een goede website te maken die voldoet aan de gestelde doelen van een klant.

1.     Het juist noteren en begrijpen van de wensen van de klant. Wie is de doelgroep die je met de website wilt bereiken en wat wil je dat de doelgroep doet op je website. In het wireframe-/designproces is het belangrijk dat de toegevoegde waarde van de klant naar vore komt en de bezoeker wordt geleid naar zijn uiteindelijke doel.

Heb je bijvoorbeeld een persoonlijk aanpak? Zorg dan dat je zelf zichtbaar bent op de website bij de call-to-actions.

2.     Afstemming tussen het design en de bouwer van de website om zo te voorkomen dat bepaalde wensen niet uitgevoerd kunnen worden of dat het budget wordt overschreden. Soms zijn bepaalde elementen heel mooi in het design maar zijn ze technisch heel lastig om uit te voeren.

Welke functie heeft een bepaalde knop of element, een design is vaak statisch een website is dynamisch. Daarnaast heb je ook te maken dat het design ook realiseerbaar moet zijn op mobile of tablet, dit maakt het nog uitdagender. Tijdige afstemming met de developer is belangrijk om problemen te voorkomen.

3.     Tijdens het ontwikkelen van de website/templates wordt er vaak druk gewerkt aan de content. Content creëren kost altijd veel tijd. Belangrijk bij het creëren van content is dat het past in de templates.

Het is voor een websitebouwer heel vervelend als elke pagina een verschillende hoeveelheid content bevat, zowel tekst als afbeeldingen. Op het moment dat je je huis gaat inrichten en je meubelen zijn te groot of te lang dan kan je ook niet opeens de kamer verbreden of verhogen. Met een website zijn er altijd wel mogelijkheden, maar dat zorgt wel voor meerwerk. Dit kan je voorkomen door binnen de kaders te blijven met je content. Tegenwoordig met ChatGPT en andere AI-tools kan je opgeven hoeveel tekens / woorden je maximaal wilt gebruiken.

Zou je een goedkope aannemer inhuren?

Te duur is niet goed, maar te goedkoop roept vraagtekens op? Zijn alle wensen wel meegenomen en komen er straks geen extra kosten bij. Kijk goed of alle wensen worden opgepakt en worden verwerkt in oplossingen. Is er nagedacht over de lange termijn? Als je een goed gevoel krijgt bij de antwoorden, zit je vaak goed met je gevoel en keuze.  

Interesse in een samenwerking met TMC Media?

Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.

Contact