Duitse markt betreden met hulp van marketing

Heb je als bedrijf het doel geformuleerd om nieuwe markten aan te boren, maar heb je nog geen idee hoe? Denk bijvoorbeeld aan ons buurland Duitsland als nieuwe markt. Hoe ga je zo een groot land veroveren zonder dat je budgetten hebt die eindigen met zes nullen? Je kan natuurlijk een Duitse vertegenwoordiger aannemen die voor jou gaat rondrijden, maar dat is ook vrij prijzig (zeker met de huidige brandstofprijzen). Toch zijn er manieren waardoor je op een slimme wijze en met beperkt budget snel slagen kan maken in Duitsland en succesvol aan de slag kan gaan.

Duidelijke propositie

Het begint met een duidelijke propositie: wie ben je, wat kan je voor de potentiële klant doen en hoe doe je dat? Staat dit goed geformuleerd? Hoe strakker dit verhaal is, hoe beter jij de potentiële klanten kan overtuigen om voor jouw oplossing te kiezen. Dit is de basis om met marketing succesvol te zijn in het betreden van een nieuwe markt.

Doelstellingen

Belangrijk bij een nieuwe markt benaderen is dat je doelstellingen vastlegt. Dit kan een financiële doelstelling zijn, zoals omzet en winst, maar zo ook naamsbekendheid (al is dat wel lastig te meten). Het belang van deze doelstelling is dat je kan gaan monitoren en meten of je aanpak succesvol is. Voor marketing is het belangrijk dat deze doelstellingen worden vertaald naar marketingdoelstellingen en KPI’s. Op basis daarvan kan je aan de slag en kan je in het beginstadium al meten of je goed bezig bent!

Begin klein

Uitdagende doelstellingen en een beperkt budget brengen uitdagingen met zich mee. Om dan effectief aan de slag te gaan is het belangrijk dat je overzicht hebt en dat doe je door klein te beginnen. Neem bijvoorbeeld Noordrijn-Westfalen, deze regio is net zo groot als Nederland qua omvang en is vanuit de Randstad ongeveer net zo ver rijden als Groningen. Het voordeel van één regio kiezen is dat deze gemakkelijk te targetten is met LinkedIn Ads & Google Ads en daarnaast hou je op deze manier de kosten lager.

Push- & Pull-marketing

Stap 1 is een goede website ontwikkelen met Duitse content. Zonder Duitse content word je niet gevonden. Belangrijk hierbij is dat je van tevoren een zoekwoordenanalyse uitvoert om vast te stellen welke zoekwoorden interessant zijn en wat de verwachte maandelijkse zoekvolumes zijn en wie je concurrenten zijn.

Pull-marketing

Met de pull-marketingtactiek wil je mensen naar je toetrekken. Dit kan je doen via SEO of het adverteren op zoekwoorden. Bij een nieuwe website of Duitse taal die is toegevoegd aan een bestaande website dien je er rekening mee te houden dat deze nog geïndexeerd moet worden door Google of andere zoekmachines. Organisch word je dus nog niet meteen gevonden op Duitse zoekwoorden.
Hierdoor zal het Duitse organische verkeer op je website nog minimaal zijn. Om dan toch bezoekers op je website te krijgen kan je overwegen te gaan adverteren. Met hulp van de zoekwoordenanalyse kan je Google Ads campagnes op gaan zetten. Mijn advies hierin is om ook hier klein te beginnen. Bouw één of twee campagnes en ga daarna uitbouwen als je meer productgroepen hebt. De ervaring leert dat de campagnes per land van elkaar kunnen verschillen en wat in Nederland werkt, hoeft in Duitsland niet te werken.

Push-marketing

Om een nieuwe markt of land te betreden als organisatie is het creëren van naamsbekendheid onder de doelgroep cruciaal voor je succes. Dit kan je op verschillende manieren doen, maar de push-marketingtactiek is één van de meest effectieve. Middelen die je hiervoor kan inzetten zijn social-mediacampagnes, Google display en email- of direct-mailcampagnes. Door stap voor stap je boodschap richting de doelgroep te pushen wil je hen verleiden naar je website te gaan en vanuit daar een relatie op te bouwen.

Social media in Duitsland

In Duitsland kan je kiezen voor Xing of voor LinkedIn, beide social-mediakanalen worden zakelijk gebruikt in Duitsland. Xing heeft nu nog de overhand qua het aantal gebruikers, al zie je dat LinkedIn meer wordt gebruikt bij bedrijven die internationaal zijn georiënteerd en meer werknemers hebben. Afhankelijk van je doelgroep en de boodschap die je wilt overbrengen kan je gebruikmaken van één de platformen om jezelf te promoten via push-marketing. Zelf ervaar ik LinkedIn Ads als een gebruiksvriendelijker kanaal dan Xing Ads. Daarnaast zijn de kosten voor het adverteren bij LinkedIn de helft lager dan bij Xing.

Meten, monitoren en weer bijsturen

Wat voor het ene bedrijf werkt hoeft niet voor het andere bedrijf te werken, dit is zeker geval met marketing. Belangrijk is het dan ook om wekelijks te monitoren welke activiteiten welke resultaten opleveren. Dat is het mooie van online marketing, alles is meetbaar. Zie je dat iets goed werkt kan je mogelijk daar meer tijd en geld instoppen.

Aan de slag

Wij hebben al tal van bedrijven succesvol geholpen een start te maken binnen de Duitse markt. Ga zelf ook aan de slag in Duitsland en neem geheel vrijblijvend contact op met mij via casper.lucassen@tmcmedia.nl.

Interesse in een samenwerking met TMC Media?

Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.

Contact