Alleen maar kopende klanten of staat bij jou ook soms de achterdeur open? Ieder bedrijf heeft te maken met klanten die na verloop van tijd ergens anders gaan kopen, soms is dat natuurlijk verloop, maar het kan zo zijn dat je klanten uit het oog verliest, omdat er interessante nieuwe klanten of kopende klanten aandacht van je vragen. Als je dan niet oplet verdwijnt al je nieuw gewonnen omzet zo maar via de achterdeur. De vraag is hoe voorkom je dat ze een verloren klant worden? En hoe win je ze weer terug?
Lost customers identificeren
Om te beginnen heb je een uitdraai van je klantenbestand nodig met daarbij de omzetten van de afgelopen jaren. Daarnaast bepaal je wanneer iemand een lost customer wordt. Ben je een organisatie met terugkerende orders van klanten, dan kan je als stelregel aanhouden dat je een lost customer wordt nadat hij of zij een jaar geleden voor het laatst heeft besteld. Het is belangrijk dat je zelf bepaalt na welke periode, na de laatste ontvangen order van een klant hij of zij een verloren klant wordt.
Klik op de link om het Leaky bathtub model te downloaden, een Excel die automatisch je lost customers filtert.
Wie zijn de interessante lost customers?
Het klinkt raar maar sommige klanten passen niet bij je bedrijf en toch hebben ze bij je gekocht. Soms is het dan beter dat ze dan ergens anders gaan kopen omdat ze teveel tijd vragen van je binnendienst. Toch zijn er ook klanten die je uit het oog verliest en die wel goed bij je passen. Er is helaas geen handige of slimme truc om deze bedrijven snel te herkennen. Deze lijst zal je moeten doornemen met je verkopers en op basis daarvan aan de slag gaan om ze weer terug te winnen.
Hoe voorkom je dat klanten uit het oog worden verloren?
Het begint met het regelmatig communiceren met je klanten, door middel van LinkedInberichten, nieuwsbrieven, maar ook telefonisch contact. Wanneer jij niet aan hen denkt heb je de kans dat ze ook niet aan jou denken. Hierbij kan je sommige tools gebruiken die je een seintje geven wanneer een klant bijna een lost customer wordt.
Tools die daarbij kunnen helpen zijn een CRM / ERP of mogelijk BI. Je zou bijvoorbeeld een stelregel kunnen maken op basis van de laatste orderdatum: er komt een melding wanneer deze de 12 maanden passeert. Daarna is het de taak aan de verkopers om te beoordelen of deze klant interessant is om contact mee op te nemen.
Gebruik Leadinfo om verloren klanten weer klant te maken
Leadinfo is een tool waarmee je bedrijven kan identificeren op je website. Wanneer je bijvoorbeeld een mail stuurt met daarin een link naar een aanbieding op de website en de klant klikt hierop zal deze worden geïdentificeerd door Leadinfo. Nadat hij is geïdentificeerd zou je hem of haar kunnen bellen. Dit maakt het een stuk minder koud een contactpersoon te bellen.
Heb je mogelijk al Leadinfo dan zou je aan de hand van de lijst met verloren klanten kunnen kijken of ze op de website zijn geweest in een bepaalde periode en waar ze toen naar hebben gekeken. Geef ze daarnaast een label lost customer mee en gebruik de triggerfunctie om een melding te krijgen wanneer deze lost customer je website bezoekt. Op deze manier kan jij hem op het juiste moment opvolgen.
Hulp nodig bij het terugwinnen van je lost customers? Of geïnteresseerd in een gratis demo Leadinfo? Neem dan contact met mij op via casper.lucassen@tmcmedia.nl of via de contact knop.
Relevante blogs
Interesse in een samenwerking met TMC Media?
Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.
Contact