Sales enablement, wat houdt het in?

In de afgelopen decennia zijn er grote ontwikkelingen geweest op het gebied van marketing automation, waardoor de kosten van marketing flink gedaald zijn. Als we kijken naar hoe sales zich ontwikkeld heeft de afgelopen decennia, zijn de kosten hier nauwelijks in gereduceerd en kunnen de werkprocessen nog enigszins als ouderwets worden beschouwd. Maar hoe kan dit beter? Door middel van het inzetten van sales enablement! Sales enablement is een tak die zich bezighoudt met het stroomlijnen van sales en er tegelijkertijd voor te zorgen dat verkopers hun tijd besteden aan zo actief en efficiënt mogelijk verkopen.

Breng je tijd weer naar verkopen!

Is de verkoper niet te veel tijd bezig met het voorbereiden van het salesgesprek? Zijn er niet te veel administratieve taken? Terechte zorgen die zouden kunnen ontstaan. Door de inzet van sales enablement proberen we deze zorgen weg te nemen. Dit wordt gedaan door activiteiten, tools en mensen in te zetten om salesprocessen slimmer, sneller en beter te maken. Sales enablement bevat alle activiteiten die bijdragen aan het stroomlijnen van salesprocessen. Stroomlijnen, door te zorgen dat verkopers efficiënter en consistenter te werk gaan. Denk hierbij aan:

  1. Het versnellen van dagelijkse salesprocessen.
  2. Het bieden van de meest relevante informatie.
  3. Het bieden van snelle functies en mooie content.

1. Het versnellen van dagelijkse salesprocessen

Door het gebruik van slimme functies en integraties kan bijvoorbeeld de tijd in administratieve taken en het voorbereiden van salesgesprekken drastisch naar beneden worden gehaald. Hierdoor wordt de tijd die verkopers aan verkopen besteden steeds puurder.

2. Het bieden van de meest relevante informatie

Het inzetten van data en eerdere ervaringen met als doel dat de salescontent perfect aansluit op de informatiebehoefte van jouw klanten.

3. Het bieden van snelle functies en mooie content

Door middel van het gebruik maken van functies voor snelle opvolging en knallende content om zo constant de klantverwachting te overtreffen.

En met welk doel? Meer deals, minder tijd en beter aansluiten op je klanten.

Wat zorgt voor effectieve sales enablement?

Een gedegen aanpak met sales enablement en het inzetten van sales enablement platforms. Maar hoe ziet zo’n aanpak eruit?

  1. Wie is de doelgroep? En welke content dien je hierbij te presenteren?
  2. Je verkopers voorzien van het juiste platform.
  3. Training om ervoor te zorgen dat verkopers het merk perfect uitdragen.
  4. Gebruik van data en inzichten om het proces te verbeteren.

Platforms helpen de verkoper verkopen, zorgen dat de juiste informatie in de optimale vorm gepresenteerd wordt. Dit allemaal in combinatie met functies om jouw verkoopgesprek zo soepel mogelijk te laten verlopen met als doel meer deals te sluiten. Wil jij meer weten over sales enablement? Neem contact met ons op of lees onze blogs.

Interesse in een samenwerking met TMC Media?

Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.

Contact