Wil je je bedrijfsstrategie veranderen of aanscherpen? Gebruik hiervoor je website. Een nieuwe website is bij uitstek de kans om een nieuwe / aangescherpte strategie uit te rollen en uit te voeren. Zeker als je huidige website verouderd is en de content niet aansluit op het verhaal dat je verkopers vertellen aan klanten. Online en offline communicatie werkt alleen als het op elkaar aansluit. Wanneer er een mismatch is, kan dat als gevolg hebben dat potentiële klanten afhaken, terwijl je juist de perfecte oplossing voor hen hebt. Nu de vraag: Hoe ga je aan de slag?
Klant- en marktinformatie
Doe van te voren onderzoek. Wie zijn nu je klanten en in welke markten zijn zij actief. Zijn dit groeimarkten of is er veel concurrentie. Op basis van data (KvK, CBS en financiële instanties) kan je gerichte keuzes maken op welke markten je gaat focussen en met welke productgroepen. Vanuit deze productmarkt combinaties ga je aan de slag met het uitwerken van je propositie.
Hoe kom je tot de juiste propositie?
Een tool die hierbij kan helpen is het Six Battlefield model van Mercuri. Hierbij kijk je naar de behoefte van een specifieke klant of markt. Tegenover de behoefte van de klant zet je je eigen aanbod en die van de concurrent. Wat zijn de unieke Unique Selling Points, wat zijn waarde die je samen deelt met je concurrent en wat zijn nadelen van je aanbod.
Op basis hiervan kan je in de discussie gaan met je sales- en marketingteam wat jouw toegevoegde waarden zijn en wat de toegevoegde waarden zijn van je concurrent. De uitkomst is niet alleen waardevol voor je verhaal bij de klant, maar ook voor het schrijven van je content voor de nieuwe website. Deze toegevoegde waarde wil je terug laten komen in je teksten om de klant te overtuigen voor jou te kiezen.
Aannames toetsen
Nadat je goed hebt nagedacht over je propositie en toegevoegde waarde is het belangrijk dat je deze toetst bij je doelgroep. Doe je dit niet dan kan het zo zijn dat je de aansluiting mist op je doelgroep, zonde zeker als je meeneemt dat een nieuwe website ontwikkelen veel tijd kost.
Deze toegevoegde waarde kan je toetsen door middel van een klantenquête. Waarbij je navraagt wat de wegingsfactoren zijn waarop klanten een leverancier kiezen en beoordelen. Komen deze overeen dan kan je verder met het ontwikkelen van content voor je nieuwe website en zal deze ook aansluiten op de klant zijn informatiebehoefte.
Aan de slag!
Wij als TMC Media hebben meerdere klanten binnen de B2B maakindustrie geholpen bij het ontwikkelen en doorvoeren van bedrijfsstrategie wijzigingen in de online kanalen (marketing plan Hanwel). Ga ook aan de slag en neem contact op met mij.
Relevante blogs
Interesse in een samenwerking met TMC Media?
Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.
Contact