Digitale transformatie van Sales & Marketing

Bij mijn vorige werkgever Indutrade Benelux had ik als doel om de Indutrade bedrijven verder te helpen in hun digitale transformatie. Hierbij richtte ik mij de afgelopen 4 jaar voornamelijk op het digitaliseren van het sales gedeelte. Een uitdagende klus waar ik een aantal bedrijven heb geholpen naar het volgende level. Indutrade is een Zweedse holding waar meer dan 200 bedrijven onder vallen die techniek als basis hebben en vallen in het MKB profiel.

Doel van digitaliseren van sales & marketing

Bij het digitaliseren van het sales gedeelte van een organisatie wil ik inzicht krijgen in de sales funnel. Door de sales funnel te visualiseren krijg je meteen een beeld waar het pijn doet en waar je dus oplossingen kan aanbieden die het bedrijf en team verder helpen.

Bijvoorbeeld je hebt niet veel leads, maar wel veel website bezoekers? Door hier inzicht in te krijgen kan je meteen aan de slag met digitalisering. Naar mijn mening kan je dan twee dingen doen:

  1. Het verbeteren van je website (UX / UI) in de vorm van content en daarnaast ook mogelijkheden aanbieden die het makkelijker maken om contact met je op te nemen. Denk aan een chat toevoegen of meer gebruik maken van downloads en formulieren waar ze hun gegevens kunnen achterlaten.
  2. Een andere manier is Leadinfo gebruiken. Dit is een tool waarmee je websitebezoekers kan identificeren en daar herkende bedrijven van maakt. Mocht je geïnteresseerd zijn in Leadinfo? Klik dan hier.

Heel veel leads maar geen aanvragen?

Dit zie je veel bij B2B bedrijven in het MKB. Marketing die leads aanlevert, maar die niet worden geconverteerd door Sales. Dit is zonde en levert veel frustratie op bij beide afdelingen wat niet ten goede komt met betrekking tot de samenwerking en uiteindelijk negatieve invloed heeft op je business.
Dit is te voorkomen. Soms hebben leads meer tijd en informatie nodig voordat ze opgepakt kunnen worden door verkoop. Een bezoeker op je website wil nog niet gebeld worden door je verkoper. Op basis van het gedrag dat hij of zij vertoond op je website kan je hen benaderen via LinkedIn of e-mail om hen zo langzaam warm te maken voor jouw dienst of product. Het is een kwestie van vertrouwen winnen en daar kan je geen stappen overslaan. Met hulp van een marketing automation tool zoals Hubspot kan je dit geautomatiseerd doen en krijg je tevens een overzicht waar welke lead zit in het proces.

Uitdagingen bij digitale transformatie

Het uitdenken van de juiste strategie in combinatie met de juiste tools en tactiek om te digitaliseren dat lukken de meeste bedrijven wel.
Digitalisering van het sales gedeelte brengt met zich mee dat de manier van werken veranderd.  Vanuit verkoopmanagement wordt er aan sales gevraagd proactief aan de slag te gaan met leads opvolgen en nauw samen te werken met marketing. Dit kan een grote verandering zijn ten opzichte van de huidige manier van werken en vraagt tijd en goede begeleiding.

Het lastige zit in het borgen van de nieuwe processen in het dagelijkse werk. Hoe gaan we bijvoorbeeld de leads opvolgen en waar leggen we dit vast en hoe. Gebeurt het borgen niet dan mislukken projecten en zorgt digitalisering voor hogere kosten i.p.v. meer omzet en hogere klanttevredenheid.
Door de werkprocessen te monitoren en te managen kan je voorkomen dat de verandering niet wordt doorgezet. Eén van de voordelen van digitalisering is dat alles inzichtelijk en meetbaar is, dit maakt het monitoren vrij eenvoudig.

Hulp nodig bij het digitaliseren?

Hulp nodig bij het opstarten van je digitale transformatie. Contact ons via het formulier of stuur een mail naar casper.lucassen@tmcmedia.nl

Interesse in een samenwerking met TMC Media?

Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.

Contact