De uitdagingen van virtuele sales

Op dit moment zijn er voor verkooporganisaties verschillende uitdagingen: zorgdragen voor hun organisatie en medewerkers, het bedrijf draaiende houden, de veranderende behoeften van klanten ondersteunen en thuiswerkende verkoopteams op afstand begeleiden zijn er slechts een paar van.

Van traditioneel naar virtueel.

Hoewel we gewend zijn aan face-to-face verkoop, zullen verkopers zich toch moeten gaan verdiepen in en vertrouwd raken met online verkoop. Om virtuele verkoop te gebruiken in je verkoopproces, is het essentieel (thuiswerkende) teams de juist technologie te bieden om de overstap te maken van traditionele naar virtuele verkoop. Wat zijn de uitdagingen waarmee rekening dient te worden gehouden in deze overstap? We bespreken ze graag met je.

1. Blijf communiceren met jouw klant.

De wereldwijde corona crisis zorgt voor snel veranderende situaties en maakt dat veel bedrijven thuis aan het werk zijn. We verkopen gedecentraliseerd en ervaren dat prioriteiten gauw veranderen. Niet gek natuurlijk, iedereen dient zich aan te passen aan nieuwe werk- en leefomstandigheden.

We zien dat klanten vaker online onderzoek doen naar producten en merken, voordat ze contact opnemen met potentiële verkopers. De klant bepaald ook wanneer zij zich bezighouden met het aankoopproces, namelijk wanneer het hun uitkomt. Om klantrelaties te behouden en onderhouden, is het van belang het veranderende aankoopproces te begrijpen en de klant daarin moet ondersteunen. Hoe communiceer je met klanten in tijden van verandering?

  • Iedere klant is anders en heeft specifieke voorkeuren. Het is jouw taak te communiceren via de juiste kanalen, op de manier waarop en wanneer de klant wilt ontvangen.
  • Maak gebruik van real-time samenwerkingstools, zodat je remote effectief en efficiënt kan samenwerken met collega’s en klanten.
  • Zorg ervoor dat je al je kansen benut! Maak bijvoorbeeld gebruik van een geavanceerd orderbeheer en rapporteer alle activiteiten, zoals e-mail en contactgegevens, in een CRM. Op die manier heeft iedereen een actueel en volledig beeld.

2. Versterk jouw salesteam!

Ook verkooporganisaties worden gedwongen anders te werken: van samenwerken in een kantooromgeving tot op afstand werken vanuit huis. Salesmanager hebben hierdoor minder zicht op hun klanten, wat het optimaliseren van prognoses en pipelines vermoeilijkt. Hoe zorg je als manager dat jouw team gezond blijft en begeleid je verkopers tegelijkertijd bij het sluiten van deals?

  • Het gebruik van automatisering kan helpen om waardevolle relaties op te bouwen met datagestuurde inzichten. Verkopers kunnen de koopbereidheid van klanten inschatten, waardoor ze de klanten op het juiste moment en op de juiste manier kunnen benaderen.
  • Door actuele activiteiten van het verkoopteam te registreren in een CRM, beschikt iedereen over de juiste informatie. Dit maakt het makkelijker om goede beslissingen te nemen richting de klant, nauwkeurig te voorspellen wanneer openstaande deals gaan sluiten en is er minder tijd nodig voor het invoeren van gesprekken en notities. Zo hou je meer tijd over voor de relatie met jouw klant.
  • Zorg voor een goede en sterke samenwerking binnen het bedrijf en richting partners. Zo ondersteun je elkaar in deze veranderende situatie.

3. Ga voor een salestool.

Als organisatie moet je je verkoopprocessen overwegen. Nu verkoopteams vanuit huis werken, is het van belang dat zij beter opereren en terug rapporteren. De verandering naar deze nieuwe manier van werken is helaas niet vanzelfsprekend. Toegang tot de juiste technologie alleen, is niet voldoende. Verkopers moet alles inzetten om klanten nog steeds de beste service te bieden. De klant moet weten, maar ook voelen, dat zij ook in een tijd als deze nog steeds op nummer 1 staan. Hoe zorg je ervoor dat jouw verkoopteam de klant volledig kan ondersteunen?

  • Een 360-graden beeld van de klant biedt verkopers goede inzichten, waardoor zij klanten op het juiste moment weten te benaderen en helpen.
  • Data-gedreven inzichten zorgen voor een effectieve leadprioritering en forecasting, wat resulteert in effectieve en efficiënte verkoop. Verkopers kunnen hun productiviteit verhogen door het automatiseren van herhalende of datagestuurde taken, zoals het invoeren van gegevens.
  • Omdat het verkoopteam vanuit huis werkt, is het lastiger ze op de hoogte te houden van interne communicatie of nieuwe product- en promotie-updates. Met de salestool van TMC Media, worden verkopers gemakkelijk op de hoogte gebracht van de meest actuele sales acties, promoties en nieuwe oplossingen.

Interesse in een samenwerking met TMC Media?

Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.

Contact