Hoe marketing en sales verliefd op elkaar worden…

Marketing maakt inzichtelijk wat er vandaag en morgen nodig is om te voldoen aan de vraag van klanten. Al deze informatie en inzichten vertaalt marketing in content, content  waarmee salesteams ieder klantcontact tot een blijvende beleving kunnen maken.

Marketing is niet alleen verantwoordelijk voor het maken van de salescontent, maar ook voor het begrijpen en analyseren hoe en wanneer de salescontent het beste kan worden gebruikt in het salestraject. Op die manier helpt marketing de salesteams effectiever te maken. Zo speelt marketing een sleutelrol in ieder salessucces.

Om voor marketing aan al deze uitdagingen het hoofd te bieden, is de inzet van een strategische sales enablementaanpak en de juiste technologie onmisbaar geworden. Om marketeers te helpen bij het krijgen van budget voor het investeren in een sales enablementplatform, hebben wij de belangrijkste voordelen op een rijtje gezet.    

Directe voordelen

  • Door een sales enablementplatform te gebruiken, kan sales niet alleen tijd besparen bij het vinden en delen van relevante content, maar kunnen ze ook veel effectiever verkopen omdat ze de bezwaren van klanten beter kunnen weerleggen. Dit leidt tot een stijging van de productiviteit van salesteams met 10%*.
  • De tijd die nodig is om nieuwe salesteamleden aan te trekken, duurt in de regel drie tot vier maanden. Met de inzet van een sales enablementplatform, kan de inwerktijd met 25% tot 30%* worden verkort. Dit kan omdat nieuwe salesteamleden in het sales enablementplatform naar de meest impactvolle salescontent worden geleid.
  • Door alle salescontent op één platform te beheren en gebruik te maken van de analyse-, marketing- en verkoopondersteunende functies op het sales enablementplatform, kan optimaal worden bijgehouden welke content de grootste impact heeft op het salesproces. Hiermee kan marketing de content optimaal beheren en up-to-date houden om zo beter in te spelen op de veranderende klantbehoeften. Dit leidt tot een stijging van de productiviteit van marketing met 25%*.

Indirecte voordelen

  • Met het sales enablementplatform presenteert sales op een snellere wijze relevantere en persoonlijkere informatie. Dit sneller leveren van persoonlijkere en relevantere informatie zal klanten tijd besparen en hen bovendien helpt om betere inkoopkeuzes te maken. Uiteindelijk leidt dit tot verbeterde relaties met klanten.  
  • Door sales enablementfunctie in de organisatie door te voeren, is marketing in staat sales beter te ondersteunen met relevante en actuele content, wat resulteert in een betere werkrelatie tussen marketing en sales.
  • Met het sales enablementplatform wordt alle inhoud op een centrale plek beheerd en aangepast. Hierdoor heeft sales altijd de beschikking over de meest relevante en actuele salesinformatie. De consequente en uniforme wijze waarop bedrijfs- en productdiensten door informatie wordt gedeeld in de salespresentaties versterkt het bedrijfsimago en bevestigt de merkidentiteit.      

Al deze voordelen zorgen ervoor dat bedrijven met hun investeringen in sales enablementplatformen binnen drie à vier maanden een positief rendement realiseren op hun investering. Als je wilt weten hoe de businesscase er voor jouw organisatie uitziet, neem dan gerust contact met ons op.  

* Sales Enablement | Total Economic Impact, March 2020, Forrester

Interesse in een samenwerking met TMC Media?

Versterk uw digitale aanwezigheid en merk met TMC Media. Onze combinatie van strategisch denken en innovatieve creativiteit zorgt voor resultaat. Van aantrekkelijke websites tot geoptimaliseerde marketingcampagnes, wij zijn uw partner voor succes.

Contact