Smarketing tmcmedia

Smarketing: structuur aanbrengen tussen marketing & sales

Sales kan niet zonder marketing en marketing kan niet zonder sales. Beide disciplines zijn onderdeel van het verkoopproces en cruciaal om op een duurzame manier omzet en winst te genereren. Sommige bedrijven leunen meer op sales en andere bedrijven zoals Coolblue, Tony’s Chocolonely zijn meer afhankelijk van marketing. Binnen de B2B leunen bedrijven vanuit oorsprong meer op verkoop.

Om beide afdelingen samen te laten werken heb je structuur en afstemming nodig om de (potentiële) klant de beste beleving te geven, waarmee je hem uiteindelijk voor je wint.

Veel voorkomende situatie

Het volgende is voor mij het meest herkenbaar bij bedrijven waar geen structuur is tussen sales en marketing: aan de slag gaan met marketing wanneer het minder druk is met verkopen en geen tijd hebben voor marketing in tijden van verkoopdrukte.

Zonder verkoop heb je geen bestaansrecht, alleen is het zo zonde als je net iets opbouwt met marketing dat vervolgens gelijk weer stopt als het druk wordt. Op deze manier blijf je hollen en stilstaan met je bedrijf. Marketing gaat namelijk pas echt renderen wanneer je het een tijd volhoudt.

Wat is structuur?

Structuur tussen marketing en sales zit hem voor mij in:

  • Het afstemmen van de salesdoelstellingen op de marketingdoelstellingen.
  • Het regelmatig terug laten komen van een boodschap of thema wat jouw klant aanspreekt.
  • Het adequaat opvolgen van marketingcampagnes.
  • Je werkweek zo plannen dat je tijd hebt voor marketing.

Door doelstellingen, strategie en acties op elkaar af te stemmen krijg je structuur tussen wat sales en marketing uitvoert en ontstaat er smarketing. 

Hoe bouw je het op?

Ik heb zelf jaren aan de marketingkant gewerkt en vond het altijd vreemd dat sales geen tijd kon vrijmaken om iets van content te schrijven of het opvolgen van leads. Er zit 40 uur in de week en daar is vast wel iets van tijd te creëren voor marketingactiviteiten. Nu ik aan de saleskant werk merk ik dat je geleefd wordt en dat marketing erbij inschiet als je het niet plant.

Toch is het mogelijk om structuur in te bouwen, dit door heel doelgericht aan de slag te gaan en de afstemming te zoeken tussen de activiteiten. Dat betekent dat je net zoals bij een klantafspraak je tijd moet blokken in jouw agenda. Zet daarbij wel je email en andere kanalen uit zodat je niet gestoord kan worden. Dit doe je toch ook bij een klant😉

Naast de agenda waar je jouw activiteiten plant, kan je doelstellingen in het CRM toevoegen. Hoeveel nieuwe leads heb je maandelijks nodig om je verkoopdoelstelling te behalen? Hoeveel afspraken moet je inplannen? Zo zijn er nog een aantal KPI’s. Door deze van te vore vast te leggen en ook terug te laten komen in meetings dwing je jezelf hier actief mee bezig te zijn.

Hoe kunnen wij jou daarbij helpen?

Naast de tips en tricks die ik zelf toepas in mijn werkzaamheden, kunnen wij je helpen als marketing agency. Hierbij kunnen wij afgestemd op jouw doelstellingen en strategie campagnes opzetten zodat je regelmatig onder de aandacht bent van jouw doelgroep. Maandelijks bespreken we de resultaten en stemmen we de werkzaamheden voor de volgende maand af. Naast dit word je proactief begeleid door mij of een andere TMC’er en zal ik je af en toe een spreekwoordelijke schop onder je kont geven wanneer ik input van je nodig heb om verder te kunnen.

Wat levert smarketing op?

Geen hollen en stilstaan met je bedrijf op gebied van marketing! Het zou schitterend zijn als je de eerste maanden meteen 20 leads binnenhaalt en daarvan 10 opdrachten scoort. Helaas heeft marketing (en deze aanpak) even tijd nodig. Maar op middellange termijn (3 tot 6 maanden) ga je regelmatig leads krijgen die je kan converteren naar klanten, ben je verder veel zichtbaar bij je doelgroep en zullen jouw klanten je aanspreken of jij ze kan helpen met een bepaald probleem. Klinkt goed toch?