Wat ons beweegt

Vanuit ons vak en onze oprechte interesse op het gebied van continue veranderende koopbehoeften en verkooptechnieken zijn we altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Meer salescontent, betekent niet meer klanten!

Meer content

Als salescontent niet wordt opgepakt door de doelgroep en dus niet bijdraagt aan het bereiken van de conversiedoelen, dan werkt de content niet. Zo simpel is het! Dit is doodzonde en onnodig. 

In plaats van veel tijd steken in brainstormsessies en creatieve meetings voor het genereren van nieuwe salescontentideeën, benader het maken van salescontent strategisch. Het strategisch benaderen betekent (onder andere) het veel testen en aanpassen van de content voordat het ter beschikking wordt gesteld aan salesteams. 

Met deze vier praktijklessen voorkom je dat content commercieel waardeloos is.      

1. Research en valideer je target audience

Voor wie is de salescontent bedoeld? Zolang het antwoord op deze vraag niet duidelijk is, kan geen content worden gemaakt. De eerste stap is dan ook het vaststellen van een profiel van je target audience. 

Elementen die in de profilering van je target audience moeten worden meegenomen zijn:

  • Hoe bekend is je target audience met je diensten, oplossingen, markt etc.? 
  • Wat zijn de pijnpunten van je target audience? 
  • Welke oplossingen zijn er nu om die pijnpunten weg te nemen? 
  • Welke content wordt nu regelmatig door je target audience bekeken?
  • Welke mediakanalen worden het meest door je target audience gebruikt? 
  • Wat voor een soort content vindt je target audience het prettigst (video, email, blogs etc.)?

Nadat je al deze punten hebt vastgelegd, heb je een goed profiel van je target audience. Vervolgens komt het belangrijkste: zorg dat je erachter komt dat je target audience ook daadwerkelijk bestaat. Zorg ervoor dat je real-life input krijgt van je target audience. Houd bijvoorbeeld klantinterviews, of raadpleeg klantenforums.  

2. Research de content die je concurrenten delen

Als je jouw target audience in kaart hebt gebracht en de bevestiging hebt dat er behoefte is aan je propositie, dan is het tijd om te gaan kijken hoe de concurrentie hun propositie promoot. 

Duik in de content die je concurrentie presenteert: wat bevalt je wel? Wat bevalt je niet? Wat ontbreekt er? Met deze inzichten vergroot je het begrip waar jouw target audience qua content vatbaar voor is en/of welke ontbrekende content mogelijkheden biedt voor jouw propositie.          

3. Maak een contentstrategiemap

Je hebt nu voldoende informatie welke content het beste werkt in jouw markt, wie je specifiek adresseert met je content en welke content er daadwerkelijk gemaakt moet worden om je target audience op een unieke manier te informeren over jouw propositie. Gebruik al deze informatie om je contentstrategiemap op te stellen. 

Begin je contentstrategiemap met een strategiestatement (waarom wil je content inzetten?), vervolgens bepaal je welke contenttypes je in welke situatie gaat gebruiken, wat de onderwerpen zijn die je in je content gaat adresseren en welke kanalen je gaat inzetten om je content te delen met je target audience.       

Heel belangrijk: denk vooraf goed na hoe je de impact van je salescontent gaat monitoren, analyseren en optimaliseren.   

4. Plannen en uitvoeren van het meest efficiënte contentproces

Zo veel mensen en zo veel meningen… niet in de laatste plaats geldt dit voor het opstellen en delen van content. CEO, marketing, communicatie, sales. Iedereen wil meedenken, meedoen en meebeslissen over het samenstellen en verspreiden van content. Dit kan… nee, dit moet efficiënter. 

Zorg ervoor dat het proces om content op te stellen, te verspreiden en te monitoren gestandaardiseerd en inzichtelijk is. Voor iedere stap in het contentproces moet duidelijk zijn wie er verantwoordelijk is en zorg ervoor dat het aantal betrokkenen zo beperkt mogelijk is. Dit zorgt niet alleen voor een efficiënt proces, maar ook voor lagere kosten en daardoor optimalisatie van het rendement op content.     

Over kosten gesproken: het is zeker verstandig om vooraf te bepalen hoeveel tijd iedere stap in het contentproces duurt. Uiteraard zal – met het toenemen van de ervaring – de benodigde tijd verder worden teruggedrongen.     

In plaats van eindeloze brainstormsessies, aannames doen en vervolgens maar hopen dat de juiste content bij de juiste mensen terecht komt, pleiten wij voor een meer strategische aanpak: creëer content op basis van research en een duidelijke contentstrategie. 

ADRES

Gevers Deynootweg 93n
2586 BK Den Haag

CERTIFICERING