Wat ons beweegt

Vanuit ons vak en onze oprechte interesse op het gebied van continue veranderende koopbehoeften en verkooptechnieken zijn we altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Het belang van online communiceren in deze corona-tijd

Plaatje Blog Lisa V2

Mensen zijn minder goed bereikbaar dan voorheen. Kantoren zijn dicht en om niet te vergeten veel winkels ook. De corona crisis heeft nu al heel veel impact op het bedrijfsleven. Nu zeggen we als online marketeers: communiceer online, juist nu!

Het optimaal inzetten van je social media en website is belangrijker dan ooit. Het online bereik van velen is aan het stijgen, omdat iedereen vanuit huis werkt. Dus wat jij post en schrijft op je website of social media wordt juist nu gezien. TMC helpt jou en/of je team door middel van deze tips, zodat jij het ´nieuwe normaal´ goed kunt oppakken.

1. Laat de klant weten dat je bereikbaar bent

De corona crisis en alle bijbehorende maatregelen is niemand ontgaan. Ook hoorde je steeds meer dat winkels uit voorzorg dicht gingen. Gelukkig gaan nu steeds meer winkels weer open.

Het is niet vanzelfsprekend om in deze tijd van 09.00 tot 17.00 bereikbaar of open te zijn voor klanten. Als het echt tegenzit, heb je ook de middelen of het personeel niet om alle vragen even snel dan normaal te beantwoorden. Laat het daar niet bij zitten! Zorg ervoor dat klanten weten dat je bereikbaar bent en ook hoe je bereikbaar bent. Is het bedrijf bijvoorbeeld fysiek gesloten? Communiceer dan naar de klanten dat je online en/of telefonisch bereikbaar bent. Plaats bijvoorbeeld een post op social media en een nieuwsbericht op de website, zodat de klanten op de hoogte zijn.

2. Maatregelen? Tell me more!

Draait je bedrijf nog? Dit vinden (potentiële) klanten alleen maar fijn! Maar dat wil nog niet zeggen dat zij niet bezorgd zijn om zichzelf en ook om de maatschappij. Juist daarom is het nu goed om te communiceren. Neem de klanten desnoods mee in hoe jullie deze crisis zo serieus mogelijk nemen. Communiceer naar hen welke maatregelen jullie nemen. Laat bijvoorbeeld weten dat je personeel thuiswerkt. En als er mensen op kantoor aanwezig zijn, geef aan dat het er maximaal 2 of 3 personen zijn. Ook kun je aangeven dat er elke dag wordt schoongemaakt en dat er bij binnenkomst desinfecterende handgel klaar staat om je handen te desinfecteren. Dit stelt je klanten gerust, maar het laat ook zien dat jullie een veilig en betrouwbaar bedrijf zijn.

3. Verwachtingen bijstellen

Helaas geldt voor ieder bedrijf dat er gevolgen zijn door de corona crisis. Voor de een wat groter dan voor de ander. We kunnen nog steeds niet in de toekomst kijken, maar wel kunnen we ze zien wat de effecten zijn voor de komende weken. Alle maatregelen en minder goede bereikbaarheid hebben onvermijdelijk een gevolg dat de service die je biedt of kunt bieden helaas gaat veranderen. Natuurlijk wil dat niet per se zeggen dat de service vermindert, maar dat het wel anders wordt. De klanten willen weten hoe de service verandert en hoe dat dan wordt in de toekomst. Dus communiceer dit ook via je social media en je website. Deze transparantie zorgt voor vertrouwen bij (potentiële) klanten. Natuurlijk kan het ook een enorm positief effect hebben op je service. Misschien is er heel veel vraag naar je producten of je diensten. Heb jij bijvoorbeeld een webshop in mondkapjes? De kans is dan heel groot dat je nu een enorme piek in de verkoop ziet. Kortom, het is belangrijk om te communiceren met je klanten. Laat ze bijvoorbeeld weten dat de levertijd wat langer gaat duren dan wat ze van je gewend zijn.

4. Houd je volgers op de hoogte via social media 

In tijden van crisis is het van groot belang om je volgers op je social media op de hoogte te houden. Houd het persoonlijk, laat ze zien hoe jij of een andere medewerker thuiswerkt, laat een video zien hoe jullie als team nu overleggen of houd een leuke winactie. Dit geeft een persoonlijke draai aan je bedrijf en de meeste klanten zullen dit erg leuk vinden. Hiermee kun je ook nog eens andere teams en bedrijven inspireren met hoe jullie als team dit aanpakken. En als je durft… Probeer eens wat nieuws! Ga bijvoorbeeld live op LinkedIn, Instagram of Facebook om jouw kennis te delen of om gewoon een leuk praatje te houden met je volgers.

5. Houd je campagnes in de gaten

Ook al is communiceren heel erg belangrijk in deze tijd. Er zijn er ook dingen die je misschien beter nog niet wilt plaatsen. Als je nog een campagne hebt klaarstaan waar mensen staan te feesten op een festival is het misschien beter om die te bewaren voor volgend jaar of het in je eigen collectie te houden, aangezien alle evenementen in de zomer niet meer doorgaan dit jaar… Bekijk daarom wat voor berichten je eventueel al hebt ingepland voor social media en welke campagnes je hebt lopen via Google Ads en social media advertising. Uiteraard kun je ook kiezen om te stoppen met adverteren, maar dan is de kans groot dat je de klant niet meer kunt bereiken.

TMC Media vindt communicatie erg belangrijk. Wij snappen dat het voor klanten belangrijker is dan ooit om flexibel en creatief in te spelen op de snel wisselende realiteit en de daarbij behorende manieren om haar doelgroep te bereiken. Zet je online communicatie in ieder geval niet op een laag pitje, blijf online actief en communiceer. Dat is nu belangrijker dan ooit!

ADRES

Zwaardstraat 16, Lokaal 1.26
2584 TX Den Haag

TELEFOON

SOCIAL MEDIA

CERTIFICERING